Natuurlijk kan het zijn dat er iets tussendoor komt wat belangrijker is en betaalt moet worden. Laat mij dit dan uiterlijk voor 3 dagen voorafgaand aan het consult weten. Dat betekent voor 72 uur. Dan kost het niks en kan ik nog een andere klant zoeken voor jouw plekje. Hoe eerder hoe fijner natuurlijk.
Annuleren binnen 3 dagen
Laat je mij binnen 72 uur, dus binnen 3 dagen voorafgaand aan het consult weten, dat je annuleert? Dan bereken ik 50% van het consult. Omdat het dan wel erg krap wordt om een andere klant te regelen. En laten we heel eerlijk zijn, dit is gewoonweg mijn werk. Jij hebt iets van mij nodig. Omdat jij niet de enigste bent, plan ik iedereen in. Dus als dan iemand wegvalt, kan ik niet zomaar even alles naar voren zetten. Sommige mensen hebben namelijk nog niet alles doorgestuurd en doet dat pas de avond van te voren bijvoorbeeld. Dan zou ik omdat jij te laat bent met doorgeven ineens klanten moeten gaan berichten dat ze moeten gaan haasten. Dat is niet netjes.
1 dag van te voren annuleren
Laat je mij een dag voorafgaand aan het consult weten dat je annuleert? Dan kan ik niemand meer zoeken en heb ik het hele consult al voorbereid. Dat betekent dat ik het gehele bedrag van jou zal vragen. Je krijgt dan dus alsnog een factuur maar dan zonder reading.
Waarom doe ik dit?
Omdat mensen dit al gauw zien als een leuke betaalde hobby. En deze mensen mijn tijd, werkzaamheden en planning dus eigenlijk niet serieus nemen. Om dit te voorkomen, moet ik helaas dit soort regels opmaken zoals vele collega’s met mij. Zodat men in gaat zien dat dit serieuze zaken zijn.
Ik heb een legitiem bedrijf, ik probeer mij zo professioneel mogelijk op te stellen. Daarvoor volg ik coaching, studies en meer. Het is daarom in mijn ogen heel logisch dat ik verwacht dat men mij serieus neemt. En mijn werk. Over het algemeen hoef ik deze regels niet te gebruiken. Maar toch komt het wel eens voor, dat men niet doorheeft: Dat er eigenlijk een koopcontract wordt afgesloten. Het moment dat men het inschrijfformulier heeft ingevuld. En zijn of haar gegevens heeft achtergelaten. Ook al zet ik het er duidelijk bij.
Wettelijk gezien
Dit is dus de verantwoordelijkheid van de klant zelf. Zoals ook ik mijn verantwoordelijkheid moet dragen als ik op ‘bestellen’ klik. Wanneer ik bijvoorbeeld Bach bloesems inkoop voor mijn praktijk. Of etherische oliën, edelstenen, verpakkingsmateriaal, etc. Uiteraard zit er dan 14 dagen denktermijn op waarin ik zou mogen retourneren. Maar dan wel met een duidelijke en rechtmatige reden. En niet omdat ik mij zomaar bedacht heb! Behalve als er natuurlijk flesjes open zijn gemaakt. Die mogen niet geretourneerd worden.
Voorbeeld van de verantwoordelijkheden
Stel dat ik nou een mix van etherische oliën of flesjes zou laten maken… Dan zou ik deze ook niet mogen retourneren. In de Nederlandse wetgeving staat hier duidelijk vermeld: Dat de 14 dagen denktermijn niet geldt voor persoonlijke en/of aangepaste producten. Dit geldt ook voor digitale producten en diensten. Zoals mijn dienst als dierentolk en dierenterhapeute.
Ik hoop dat het hiermee duidelijk is, dat niet alle verantwoordelijkheid bij een leverancier ligt. Of in dit geval bij de dienstverlener. En dat je dus ook duidelijk moet zijn naar jezelf of je het écht wilt of niet.